منظور از حل معادله پیدا کردن مجهول است. برای حل معادلات جبری کسری روش های طرفین وسطین یا حذف مخرج ها و مخرج مشترک وجود دارد. در ادامه این روش ها را …
منظور از حل معادله پیدا کردن مجهول است. برای حل معادلات جبری کسری روش های طرفین وسطین یا حذف مخرج ها و مخرج مشترک وجود دارد. در ادامه این روش ها را توضیح می دهیم.
حل معادلات جبری کسری به روش طرفین وسطین
اگر معادله جبری کسری فقط ۲ کسر داشته باشد که یکی سمت چپ و دیگری سمت راست مساوی باشد، حل معادلات به روش طرفین وسطین مناسب است.
در این روش صورت هر کسر در مخرج کسر دیگر ضرب شده و مخرج ها را حذف می کنیم.
مثال: حل معادلات جبری کسری زیر را انجام دهید.
الف )
جواب : صورت کسر سمت چپ را باید در ۴ و صورت کسر سمت راست را در ۳ ضرب کنیم.
ب )
جواب : چون عبارت بعد از مساوی مخرج ندارد، به آن مخرج ۱ می دهیم. صورت کسر اولی را باید در ۱ و صورت کسر دومی را باید در ۴ ضرب کنیم.
(مخرج این کسر ۳ است. اشتباه تایپی ۲ نوشته شده)
حل معادلات جبری کسری به روش حذف مخرج یا مخرج مشترک
روش مخرج مشترک گرفتن برای کسرها رو بلدیم. برای معادلات کسری هم می توانیم همان کار را انجام دهیم. اما در معادلات کسری به مخرج کسرها پس از مساوی شدن احتیاجی نداریم. به همین دلیل، این روش را حذف مخرج می گویند.
در روش حذف مخرج برای حل معادلات جبری کسری ، عددی را که بر همه مخرجش ها قابل تقسیم باشد، پیدا می کنیم. این عدد را بر هر مخرج تقسیم کرده و جوابش را در صورت همان کسر ضرب می کنیم.
مثال: حل معادلات جبری کسری زیر را انجام دهید.
الف )
جواب : عددی که بر هر سه مخرج تقسیم می شود ، میتواند عدد ۳۰ باشد. این عدد را به شکل زیر در معادله ضرب می کنیم. بر مخرج هر کسر تقسیم می شود و جوابش در صورت همان کسر ضرب می شود.
ب )
جواب : عددی که بر هر سه مخرج قابل تقسیم باشد ، می تواند عدد ۱۲ باشد و شبیه مثال قبل انجام می دهیم. دقت کنید که علامت منفی قبل از خط کسری وسطی را هنگام ضرب کردن ، در نظر بگیرید.
- آزمون فصل ششم ریاضی هشتم مثلث با پاسخ تشریحی
- رابطه فیثاغورس در مثلث قائم الزاویه و طریقه استفاده از آن
- شکل های هم نهشت و روش محاسبه مجهول در ضلع یا زاویه
- آزمون فصل پنجم ریاضی هشتم بردار و مختصات با پاسخ تشریحی
- حل معادله برداری به روش مختصاتی و پیدا کردن بردار مجهول
- جمع ترسیمی بردار ها در صفحه شطرنجی و محاسبات مختصاتی آنها
- تجزیه بردار بر روی دو راستای دلخواه به کمک رسم خطوط موازی
- مختصات بردار با طول و عرض و بردارهای واحد مختصاتی
- ضرب عدد در بردار به صورت ترسیمی و مختصاتی
عالی است لطفاً زیاد بزارید
عالی بود ولی بیشتر توضیح میدادید
در حدی اینکه در یک پست کلیات گفته بشه مجبور بودیم توضیح بدیم.
اصلیی
دست شما درد نکنه
خب دبیر نابغه 8-5 میشه سه ن دو😂💔
مرسی از توجه شما
در متن اصلاح شد.
ممنون عالی بود
خواهش میکنم
خیلی خوب و عالی بود😍
خیلی عالی
ممنون از نگاهتون
واقعا عالی بود مرسی بابت زحماتتون
ممنون به خاطر کمکتون
عالی بود مرسی
عالی
خوبه
عالی بود
ممنونم خیلی تشکر .
دوستان عزیز اگر با کمک خداوند متعال تلاش و کوشش کنیم حتما موفق میشم .
به امید الهی .
عالی بود ممنونم
خیلی راحت متوجه شدم ممنون💕
سلام خيلط ممنون از روش هایی که توضیح دادید خیلی کاربردی بود ♥♥♥☻
وااای عالی بود
ممنون بابت سایت خوبتون
و همچنین بابت معلم خوبی که دارم اقای فتاحی یکی از بهترین دبیرا هستند
هر کجا که هستید صحیح و سلامت باید انشالله
(دانش اموز شما از مدرسه نرجس خاردان)
اونجا که x مساوی با ۳۱ دوم بود می خوام بدونم دومش از کجا اومد
عالی بود ممنونم
خب عزیز من .
پنج X رو از هشتXکم کردیم و تقسیم معادله رو انجام دادیم شده 2 و چون دیگه به 2 تقسیم نشده اومده نوشته 31/2