ضرب اعداد توان دار با پایه مساوی و یا با توان مساوی

آموزش ضرب اعداد توان دار - درس در خانه

مثل سایر اعداد که ضرب و تقسیم شون رو بلد هستیم، باید ضرب اعداد توان دار رو هم یاد بگیریم. در ضرب اعداد توان دار، دو قانون …


مثل سایر اعداد که ضرب و تقسیم شون رو بلد هستیم، باید ضرب اعداد توان دار رو هم یاد بگیریم. در ضرب اعداد توان دار، دو تا قانون وجود داره که در این مطلب این دو قانون رو بررسی می کنیم.

قانون اول: ضرب اعداد توان دار با پایه مساوی

اگر دو عدد توان دار، پایه های یکسانی داشته باشند، برای ضرب آنها کافی است یکی از پایه ها را نوشته و توان ها را با هم جمع کنیم. 

ضرب اعداد توان دار با پایه های مساوی مثال ساده

نکته : بعضی وقت ها پایه های دو عدد ظاهرا یکسان نیستند ولی به لحاظ مقداری با هم مساوی اند. 

در مثال زیر دو دهم چه اعشاری باشه و چه کسری فرقی نمیکنه. برای جواب میتونیم به دلخواه یکی را انتخاب کنیم. و کسر سه پنجم و اعداد اعشاری شش دهم نیز با هم مساوی اند، برای جواب یکی را به دلخواه انتخاب کرده ایم.(اگر شش دهم رو کسری بنویسیم و صورت و مخرجش رو بر ۲ تقسیم کنیم میشه سه پنجم)

ضرب اعداد توان دار با پایه های مساوی مثال متوسط

نکته: در بعضی سوالات پایه ها مثل هم نیستند، اما با تجزیه پایه ها به شمارنده های اول و استفاده از قانون (توان در توان) میتونیم کاری کنیم که پایه های دو عدد یکسان بشن.

اگه تجزیه به شمارنده های اول رو بلد نیستید اینجا لینک کنید. قانون توان در توان هم یعنی این که اگه یک عدد توان دار، خودش به توان یک عدد دیگه رسیده باشه، اجازه داریم پایه عدد را نوشته و توان ها را در هم ضرب کنیم.

در مثال های زیر، به جای ۲۷ نوشتیم ۳ به توان ۳ ، به جای ۹ نوشتیم ۳ به توان ۲ ، به جای ۱۶ نوشتیم ۲ به توان ۴ و به جای ۸ نوشتیم ۲ به توان ۳

ضرب اعداد توان دار با پایه مساوی مثال سخت

قانون دوم: ضرب اعداد توان دار با توان مساوی

اگر دو عدد توان دار، توان های یکسان داشته باشند، برای ضرب آنها کافی است پایه ها را در هم ضرب کنیم و یکی از توان ها را برای آن قرار دهیم.

ضرب اعداد توان دار با توان مساوی مثال ساده

نکته: بعضی وقت ها توان های دو عدد مثل هم نیستند ولی به کمک ترفندی به نام شکستن توان، میتونیم توان ها رو یکسان کنیم.

در مثال زیر، توان ۱۲ را به صورت ۳×۴ درنظرگرفتیم. توان ۳ را بالای ۵ و توان ۴ را بیرون پرانتز گذاشتیم. چرا این کار رو کردیم!؟ چون توان عدد بعدی ۴ بود، خواستیم کاری کنیم توان عدد اولی هم ۴ بشه. عددی که داخل پرانتز نوشتیم ۵ به توان ۳ است که جوابش میشه ۱۲۵ و ادامه حل رو انجام دادیم.

ضرب اعداد توان دار با شکستن توان

در مثال دومی هم کاری مشابه اولی دادیم. توان ۹ را به صورت ۳×۳ و توان ۶ را به صورت ۲×۳ درنظر گرفتیم. توان های ۳ را بیرون پرانتز و ۲ و ۳ دیگری را داخل پرانتز قرار دادیم. اولی ۲ به توان ۳ یعنی ۸ میشه و دومی هم ۵ به توان ۲ یعنی ۲۵ میشه. ادامه حل هم ساده است.

ضرب اعداد توان دار با شکستن توان



پیشنهاد میکنم درس های زیر رو مطالعه کنید:

امیدوارم که مطالب این درس براتون مفید باشه. در صورتی که سوالی دارید می توانید از بخش فرستادن دیدگاه آن را با ما در میان گذاشته و جواب سوال خود را در کمترین زمان ممکن (حداکثر 24 ساعت) مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

118 دیدگاه در “ضرب اعداد توان دار با پایه مساوی و یا با توان مساوی”

  1. ببخشید ، مثلا 2به توان 5 ضربدره ۳ به توان ۶ باشه چیکار باید بکنیم که جواب به دست بیاد؟، نه میشه تجزیه کرد چون اعداد کوچک هستن و جای تجزیه نداره که بشه کرد ، پس چاره چیه ؟

    1. در مواردی مثل اینکه نه پایه ها و نه توان ها به هیچ وجه یکسان نمیشه، دیگه چاره ای جز حساب کردن هر توان به صورت جداگانه و ضرب جواب های بدست اومده در همدیگه نداریم. در سوالاتی که خودش میگه حاصل رو به صورت یک عدد توان دار بنویسید معمولا طراح سوال اعداد رو به نحوی انتخاب می کنه که بالاخره یه جوری بشه پایه ها یا توان ها رو شبیه هم کرد و از قواعد گفته شده استفاده کرد.

  2. ببخشید بعضی موقع هم هست که پایه ها مساوی و توان ها فرق می‌کنند، منظرم اینه که پایه ها عددشون مساویه ولی علامتشون فرق میکنه . در اون صورت باید چیکار کنیم؟

    1. 2 به توان 3 اگر ضرب در 5 به توان 3 بشه میشه 10 به توان 3، یکی از توان ها را می‌نویسیم و پایه ها را در هم ضرب می کنیم.، اما اگر با هم جمع بشوند، باید اول به توان برسونیم هر دو عدد رو و بعد با هم جمع کنیم.

    1. یا یکی از پایه ها را مینویسیم و توان ها را با هم جمع می‌کنیم و یا یکی از توان ها را می نویسیم و پایه ها را در هم ضرب می‌کنیم.

    1. چون پایه ها برابرند پس توان ها را جمع می کنیم. پایه همان 6 هست و جمع توان ها هم میشود 2+4=6 پس جواب میشود 6 به توان 6

    1. 2x به توان دو یعنی 2x^2 , این یعنی که 2x ضرب در 2x پس جوابش میشه 4x^2.
      حالا 4x^2 ضرب در x به توان منفی یک میشه 4 ضرب در x^2 ضرب در x^-1 که چون پایه ها هر دو X هست پس توان ها را با هم جمع میکنیم یعنی x^(2-1) که اگر در 4 هم ضرب شود میشود
      4x^1.

    2. البته 2x به توان 2 را باید به صورت 2^(2x) نشان داده می‌شد.
      ^ :یعنی به توان.

    1. هم میتوان توان ها را جمع کرد و یکی از پایه ها را نوشت و هم میتوان پایه ها را در هم ضرب کرد و یکی از توان ها را نوشت.

    2. بچه ها یه سوال یک به توان چهار برابر همون یک میشه؟

    1. بله میشه نوشت سه به توان 2+2 یا
      3 ضرب در 3 به توان دو . هر دو جواب هستند یعنی هر دو میشوند 81

    1. سلام
      اگر بتونیم با تجزیه پایه ها یا شکستن توان ها آنها را مساوی کنیم که دیگه حله
      در غیر این صورت باید تک تک به توان برسونیم و در آخر جواباشون رو باهم ضرب کنیم.

    1. خب می بینیم که دو تا دو به توان سه داریم. پس میشه : دو ضرب در دو به توان سه. مثل اینکه بگیم یک توپ + یک توپ جوابش چند میشه . خب واضحه که دو تا توپ داریم پس میشه دو ضرب در توپ.

  3. سلام اگر هم پایه ها مساوی باشد و هم توان ها برای ساد کردن باید چه کار کنیم؟

    1. خب سه تا سه به توان چهار داریم داخل پارانتز. پس میشه سه ضرب در سه به توان چهار. و کل پارانتز ضرب میشه در دو به توان 5. میشه سه ضرب در سه به توان چهار ضرب در دو به توان چهار.

  4. اگر هم پایه و هم توان برابر باشد در محاسبه چیکار میکنیم

    مثال
    8³×8³

    1. هم 8 به توان 6 و هم 64 به توان 3 برابر هستن با 262144

    2. سلام اگر برابر باشند یکی از اینها مینویسیم مثال8به توان3

    3. هرکدوم رو ک خواستیم باید ضرب یا جمع کنیم مثلا من توانو جمع میکنم ۶ میشه و ج من میشه هشت ب توان شیش